PRESENTACIÓ.

logo

L'Institut Universitari de Física Aplicada a les Ciències i les Tecnologies es constitueix com a Institut Universitari el 31 de juliol per Decret 115/2009 (DOCV del 04 d'agost de 2009).

El seu objectiu primordial és fomentar la investigació bàsica –clau per a la resta de processos científics– i aplicada en el camp de la física, fomentant aplicacions i aspectes d'interès d'aquesta en altres ciències experimentals, de la salut i de l'educació, en les enginyeries i l'arquitectura. Tot açò sense oblidar el desenvolupament, la innovació tecnològica i la innovació educativa. Aquest Institut Universitari d'Investigació també pretén jugar un paper important, no solament en la divulgació del coneixement i els treballs científics desenvolupats en el seu si, sinó també intentar que la societat en general siga conscient de la importància d'aquesta ciència i les seues tecnologies en el desenvolupament social i econòmic.

Formen part d'aquest Institut més de 50 investigadors pertanyents a 7 àrees de coneixement de la Universitat d'Alacant (“Física Aplicada”, “Òptica”, “Física de la Terra”, “Radiologia i Medicina Física”, “Enginyeria de Sistemes i Automàtica”, “Teoria del Senyal i Comunicacions” i “Didàctica de les Ciències Experimentals”). Aquests investigadors pertanyen a tres centres de la Universitat d'Alacant: Escola Politècnica Superior, Facultat de Ciències i Facultat d'Educació, i es troben integrats en cinc departaments d'aquesta Universitat: Departament de Física, Enginyeria de Sistemes i Teoria del Senyal, Departament d'Òptica, Farmacologia i Anatomia, Departament de Ciències de la Terra i del Medi ambient, Departament de Ciències del Mar i Biologia Aplicada i Departament de Didàctica General i Didàctiques Específiques. Tot açò reflecteix de forma concloent el caràcter multidisciplinari d'aquest Institut Universitari d'Investigació.

Com indica la denominació de l'Institut, les seues línies de treball se centren en la Física i les seues aplicacions en les Ciències i les Tecnologies. Aquesta idea d'aplicació en altres camps del saber està basada en el fet que la Física ha proporcionat i proporciona una base conceptual i una estructura teòrica sobre la qual s'han desenvolupat altres ciències experimentals i moltes tecnologies i perquè des del punt de vista pràctic, ha proporcionat tècniques que poden utilitzar-se en moltes àrees d'investigació pura i aplicada. Per açò, és difícil trobar una ciència experimental que no utilitze tècniques físiques en el seu desenvolupament i fins i tot es pot afirmar que la Física és possiblement una de les ciències més bàsiques i més fonamentals de totes les que existeixen, ja que és la base de molts altres camps científics. És difícil trobar una activitat d'investigació que no utilitze conceptes, teories i tècniques físiques en el seu desenvolupament. Açò dóna a la Física el caràcter de ciència fonamental.